Total de visualitzacions de pàgina:

dimarts, 25 de setembre del 2012

LA PLAÇA MAJOR DE GAIANES. Carmela i el seu iaio Gonçal.

Fa unes setmanes vaig estar de nou fent un tram de la via de Ojos Negros amb la família. Uns amics van convidar-nos per passar  el cap de setmana junts a una de les cabanyes del càmping Altomira de Navajas. Gaudírem de debò amb les bicis, del paisatge, dels amics, de l'oratge, dels records...
En uns dels àpats que férem pel camí algú va dir la paraula "congelat" i tots recordàrem el joc de quedar-nos immòbils fins que la nova ordre "descongelats" ens deixara continuar amb els batecs dels nostres cors. El meu fill Marc que mai no havia jugat doncs no podia parar de riure i ara de tant en tant, sobretot a l'hora de sopar, ho utilitza per veure'ns les ganyotes amb les boques plenes: "Congelat" i tots restem immutables uns pocs segons als que li segueixen les rialles i els comentaris. Perquè dic tot açò, doncs perquè al llarg de les nostres vides tots tenim imatges congelades al caliu dels afectes rebuts amb el meravellós quotidià que suposa el conèixer i relacionar-se amb gent, dels afectes donats i rebuts.
En uns dels trams de la via de Ojos negros l'olor d'unes  garroferes va "descongelar" la imatge de com agafat de la mà i amb l'edat que ara té el meu fill menut caminava amb ma mare i les meues germanes camí de la Saladella (piscina d'aigua salada que tenim a Vallada) entre garroferes i pins. I des d'ací vaig estar nadant i jugant fins que de nou i agafat de la mà de ma mare i les meues germanes, tornava al poble a casa de la meua àvia Maria qui ens esperava a la terrassa amb una piscineta inflable per seguir jugant i rentant-nos el salnitre mentre s'acabava de fer el dinar.La meua àvia morí fa uns mesos amb 96 anys però porte a recer del cor un bon grapat d'imatges "congelades" que de tant en tant i amb la flaire d'uns garrofers o qualsevol altre detonant es fonen per tornar gota  a gota a viure-les.
Ahir pel matí i quasi a cau d'orella mentre Maribel pujava a Adrià a l'escola me digué que a la matinada Gonçal havia mort. Aquest fet tot  i que l'esperàvem va rondinar-nos el matí i va dur-me també a recordar, a reviure, a "descongelar" imatges viscudes fa sis anys enrere quan vaig estar per primera vegada de mestre a Gaianes. "Gonçal volem estudiar un poc la història  de la nostra escola. Tu podries ajudar-nos?" Als pocs dies allí estàvem, en casa de la iaia Paqui, Lluís que hui està en sisè, Clara, Érika, Ainhoa, Pau i Iris. Als pocs mesos un llibret d'un home generós amb molta més informació de la que nosaltes podríem imaginar.
La plaça Major de Gaianes va ser l'últim treballet que va dedicar-nos. Estàvem estudiant amb els xiquets i xiquetes  els carrers del poble i Carmela que encara que viu a Muro és  Gaianera com la que més  s'encarregà de la Plaça Major (Plaça de l'Església, del Caudillo, de la Constitució, de la Font de l'Església perquè hi rajava la Font Vella) com diuen Carmela i Gonçal al llibret: "De tota manera, per als gaianers, la Plaça Major ha sigut la "Plaça", sense cognoms."
Una vegada més va sorprendre'ns pel seu treball, el temps, les energies, la dedicació i l'estima demostrada, la seua generositat. I la iaia Paqui amb timidesa, en un segon pla, sense voler donar-li valor al que sí ho té, ens deia "jo he fet algun dibuixet".

"-Que vell és Gaianes, iaio!
-I tant que sí! Per això cal tenir molt de respecte i molta cura de Gaianes. Si fa no fa el mateix que tenim amb els iaios i les iaies."
                                                                             La plaça Major de Gaianes

Amb reconeixement, estima i agraïment de tots els que fem aquesta Escola.

dimarts, 11 de setembre del 2012

ARA VA DE BO! CARTA DE TINA LA RATOLINA


 XIQUES I XICS GAIANERS: DIMECRES 12 DE SETEMBRE, UNA VEGADA HAN ACABAT LES FESTES PATRONALS DEL POBLE, RE-TORNEU A L'ESCOLA AMB ALEGRIA I MOLTES GANES D'APRENDRE -AIXÓ M'HO HA DIT UN PARDALET NO UN RATOLINET-.

JA SÉ QUE ENCARA NO ENS CONEIXEM, PERÒ TINDREM TEMPS DE FER-HO DURANT EL CURS. DE MOMENT US HE ENVIAT UNA CARTA PERSONALITZADA A CADA XIQUETA I XIQUET AMB  INSTRUCCIONS QUE HEU DE COMPLIR RATOLINICAMENT (AL PEU DE LA LLETRA).

A LES 9 DEL MATÍ, "CASCÚ"* AL LLOC QUE SE LI HA DIT.



Tina la Ratolina

* Forma popular del valenratoncià de dir cadascú (cada ú).

dijous, 6 de setembre del 2012

ENCETEM UN NOU CURS.

XIQUETS I XIQUETES, PARES I MARES:

DEMÀ, DIVENDRES, ENCETEM EL NOU CURS AMB MOLTA ALEGRIA.

ENCARA QUE ELS MESTRES ESTAREM ACÍ A LES 9, PER A VOSALTRES QUE ESTEU EN FESTES, TAL VEGADA SIGA MASSA MATÍ, AIXÍ QUE PODEU VINDRES MÉS TARD, PERÒ ABANS DE LES 11, PER TAL QUE PUGUEU ENSENYAR-NOS ALLÒ QUE HEU FET AL VOSTRE CARRER

FINS DEMÀ!

LES I ELS MESTRES

diumenge, 22 d’abril del 2012

23 D'ABRIL DIA INTERNACIONAL DEL LLIBRE

Podeu imaginar-vos per un moment que tots els dies del món foren l'internacional o mundial de l'arbre, de la terra, de la dona, dels enamorats, dels drets humans, dels infants, de la bicicleta, de l’alimentació... o altres que inventàrem nosaltres per prendre consciència, reivindicar o gaudir d’alguna cosa?: Dia Mundial de les Abraçades, Dia Internacional de l’Arròs en Fesols i Naps, Dia Internacional de les Mirades Boniques, Dia Mundial dels Dies Internacionals, Dia Mundial d’Escoltar-nos Uns als Altres amb Estima, Dia Internacional de Fer-nos Escoltar, Dia Mundial del Pebràs, de les Rialles Descargolants, Dia Mundial de l'Escola Pública de Qualitat,  Dia Internacional de les Coses Menudes que passen Desapercebudes...
Hui 23 d’abril i Dia Internacional del Llibre voldria fer palés algunes d’aquestes, sí de les menudes, del Dia Internacional de les Coses Menudes que passen Desapercebudes (a partir d’ara Dia Internacional CO.ME.DE.) i començaré per manifestar (en el meu nom i els dels infants amb qui compartisc aquesta aventura ) doncs que m’agradaria que tots els dies entrara algú a classe a contar-nos un conte: els companys de Primària, els col·legues mestres, el pare, la mare, els germans,  el iaio, la iaia, els oncles, els veïns del poble, l’alcalde, el metge, la farmacèutica, els que fan mercat, el meler, el peixater... 
De l’organització no hauríeu de preocupar-vos doncs correria al nostre càrrec. Sols hauríeu d’avisar en temps per programar-nos-ho. Animeu-vos, us convidem a participar doncs si començàrem demà mateix puix a final de curs hauríem gaudit d'un bon grapat de llibres, d'històries, de somnis, d'emocions i com no, de tenir-vos en classe, i de com ens ho conteu, de si es poseu o no nerviosos, dels vostres gestos, de la vostra veu. Seria tot un regal inoblidable per a nosaltres i vosaltres. Seria fantàstic, meravellós, una cosa menuda que passaria desapercebuda i mai  primera plana de cap diari però  gran per a nosaltres veritat? Ens faria crèixer i obrir la ment (igual que viatjar). Vine tu, però dis-li-ho també al veí, al que et creues pel carrer hui. Dis-li-ho que l'esperem.

Els dies internacional COMEDE són així, són de les coses petites. Si un dia baixes a l’hort del cole i veus un hipopòtam entre les faveres i la carxofera o un elefant,  doncs et sorprendria molt, moltíssim però no seria un dia COMEDE sinó el Dia Internacional de les coses grans i impossibles. Però i si veus una quantitat ingent de pugó i agafes una mostra per veure-la al microscopi i adonar-te’n que augmentat huitanta vegades aquest podria protagonitzar qualsevol episodi dels Pokemon o d’alguns d’aquestos? Doncs això és el que hem fet i dibuixat mentre discutíem acaloradament i en termes morals si hauríem o no d’acabar amb aquella plaga. Que sí que donen “asco”, que ells no tenen la culpa que s’alimenten així, que si són les formigues que els duen d’un lloc a un altre, que no s’enteraran que moren, que fa pena... Què en penseu vosaltres? (feu-nos un comentari en majúscules) Mireu-lo de prop a veure que us sembla.

Adrià i Bernat mirant el pugó de la penca
Isa i Josep al microscopi digital i el projector
Pugó en vint augments
Pugó en huitanta augments





 I per no cansar-vos més doncs ja acabem però...us proposem dos repte: 
1-Què és? (Deixa'ns un comentari en majúscules)

 ¿? a huitanta augments
2-De què fa gust la lluna? (fes-nos un comentari en majúscules)
Continuarà...

dimarts, 20 de març del 2012

ANIMACION LECTORA. ALUMNAS Y ALUMNOS DE 1ER CICLE

Las alumnas y los alumnos de primer ciclo, con ayuda (inestimable)  de la maestra Eva, hemos elaborado, después de trabajar durante un par de semanas el libro "voy a tener una hermanita, ¿y que?", un libro de homenaje a su autora en ebooks, que es un libro virtual-digital-realidad aumentada. Esperamos que os guste.

Lo podéis ver en:


http://ebooks.scribblepress.com/book.php?g=4BQMCLFG

dimecres, 14 de març del 2012

CATÁLOGO DE BESOS

"En los estantes de la antigua alacena, más de una veintena de frascos de cristal, idénticos entre sí, reposaban ordenados y etiquetados cuidadosamente con una pulcrísima caligrafía.
Hay personas que coleccionan sellos, gatos de porcelana, búhos de ojos asustados, encendedores... Amanda coleccionaba besos."

Aquest llibre  de  Raquel  Díaz  Reguera  i  publicat  per  la editorial Thule ens regala una original i emotiva lectura que no  ens  deixarà   indiferents.  També   ens  serveix   per  a reflexionar  en  aquestos  temps  on  sembla  que tot el que volem és fer una "antologia" de riqueses materials.
Podríem col·lecionar històries mínimes, retalls de la memòria, emocions viscudes, afectes rebuts i donats, secrets, sons, olors ? Sí, tresors no materials que queden enganxats als nostres cors  amb un fil de trendresa.

Aquestos dies que he hagut de romandre a casa recuperant-me d'un xicotet accident laboral, doncs n'he rebut molts d'aquestos. Com diu Ulisses: "Un regalet que no cap en una capseta, que no va embolicat".  Jo li dic a Ulisses que  sí van en capseta, en la del cor i embolcallat amb paper d'estima.

La setmana passada m'enviaren un  en forma de correu electrònic. Una carta i dibuixos digitalitzats dels infants de la meua classe, de "els meus xiquets": ISABEL, JOSEP, TONET, CARMELA, ALEJANDRO, ADRIÀ, JÉNIFER i BERNAT. Gràcies SILVIA per l'esforç, pel regal. Per a tots ells els faig un bes de papallona que no està en aquest catàleg doncs és de la meua col·leció particular i un conte (Viatge al poble de "QUASI TOCA EL CEL") que podreu projectar i veure'l en l'enllaç:

El bes papallona és possiblement el més subtil dels besos, si fa o no fa,el més lleuger. Dels pocs que no se regala amb els llavis sinó amb les parpelles. És un bes aletejat que s’hauria de practicar abans de fer-lo. Caldrà moure les parpelles com les ales d’una papallona i amb molta cura deixar-lo suament entre els ulls clucs del receptor. Com fan les papallones, entre cosquerelles i somnis dolços. Regalant en cada u d'ells un pessic de primavera. No calen paraules, sols mirades.

"Clica"  l'enllaç   Viatge al poble de "QUASI TOCA EL CEL"  

APROFITEU L'ASSEMBLEA DE DEMÀ PER FER-LOS UNA ABRAÇADA ALS COMPANYS DE PRIMÀRIA I A TOTS ELS MESTRES.


GRÀCIES I JA ME CONTAREU SI US AGRADA.

Ezequiel